عنوان: القاب و صفات مولای متقیان علی بن ابی‌طالب(ع)
موضوع: القاب حضرت علی(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: فرزین ثابتی
گردآورنده: سیروس صدوقی
ناشر: نشر سبحان
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1377
تعداد صفحات: 204 صفحه

معرفی کتاب:

هدف نویسنده: در تبیین انگیزه نگارش این اثر در مقدمه آمده است: قصد اصلی نگارنده از ذکر نام، کنیه، صفات و القاب حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(ع)، ارائه طریقی جهت شناخت بیشتر آن حضرت از راه القاب و صفات ایشان است. به صراحت می‌توان گفت صفات مولای متقیان منبعث از صفات ذوالجلال است و هر کلمه‌ای از گفتار آن حضرت را می‌توان جزء صفات خود او آورد؛ زیرا آن گرامی مرد، بزرگ‍ترین فرد بشر در دنیا پس از پیامبر اکرم محمد مصطفی(ص) است. تنها فردی از افراد بشر است که گفتارش مطابق کردار وی و هر کلمه از فرمایش‌هایش، ذکر صفات کامله اوست.
مباحث کتاب: مجموعه مباحث کتاب در یک مقدمه و چهار بخش به شرح زیر نوشته شده است:
مقدمه نویسنده در معرفی اثر و هدف از نگارش آن، که در بخش پیش به آن اشاره شد.
بخش اول: القاب و صفات امیرالمؤمنین(ع): نسب حضرت علی بن ابی‌طالب(ع)، وجود نور حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع) در بدو آفرینش، درباره امامت علی(ع) و فرزندان گرامیش، نام، کنیت و القاب حضرت علی بن‌ ابی‌‌طالب(ع).
بخش دوم: فضایل علی بن ابی‌طالب(ع): شناخت علی(ع) از راه القاب و صفات، برخی از آیات قرآنی درباره علی(ع)، گوشه‌ای از سخنان نبی اکرم(ص) درباره امیرالمؤمنین(ع)، علی بن ابی‌طالب(ع) باب مدینه علم، حکایت زاهد زرخام، فدک، حکایت اسب و شمشیر و زره‌ پیامبر(ص)، نظریه برخی از علماء و نویسندگان درباره علی(ع)، مهربانی علی(ع)، نمونه‌ای از بیانات علی(ع)، ویژگی‌های مؤمن و پرهیزگار از زبان علی(ع)، وصیت علی(ع) هنگام مرگ به فرزندانش، شمه‌ای از مظلومیت علی(ع)
بخش سوم: تجلی شخصیت والا و عظمت بی‌انتهای علی(ع) در قالب نظم: دعایی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) و برگردان آن به شعر، برخی از فرمایشات مولای متقیان و برگردان آنها، فرازی از کلمات قصار علی(ع) و...
بخش چهارم: اشعاری درباره مولای متقیان علی(ع): القاب حضرت امیرالمؤمنین(ع)، مثنوی مولای متقیان، در بیان شهادت مولای متقیان علی(ع)، جان فشانی‌های امیرالمؤمنین(ع) در جنگ‌های صدر اسلام، جنگ احد و صف‌آرایی دو لشکر کفر و اسلام، بخشی از جنگ خیبر، پیروزی مسلمین بر کفار در غزوه ذات السلاسل، علی بن ابی‌طالب(ع) تنها فاتح جنگ خندق، جنگ حُنین و فداکاری علی بن ابی‌طالب(ع)، جنگ امیرمؤمنان(ع) با قبیله طی، در مدح مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع)، عظمت نهج‌البلاغه
صفحه‌های پایانی کتاب ویژه معرفی منابع است و هیچ فهرستی به جز فهرست مطالب به چشم نمی‌خورد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir